Součástí jsou také základní vztahy pro výběr typu turbíny v závislosti na otáčkách, spádu a průtoku. Peltonova turbína je tangenciální rovnotlakou turbínou. Voda proudí tečně na obvod rotoru pomocí trysek. Rozvaděčem je dýza na přívodním potrubí, z níž voda vystupuje kruhovým paprskem a dopadá na lopatky lžičkovitého tvaru.
Každá z lopatek se postaví proti směru toku vody a tak otočí její směr. Plynová turbína je stroj, který mění mechanickou a tepelnou energii proudících plynů na mechanickou práci a roztáčí tak hřídel. Pracovní látkou jsou ohřáté plyny nebo spaliny, vznikající v jiných strojích, přivedené do plynové turbíny.
Větrné turbíny pracují s větrnými proudy. Ale proč je vítr schopen dodávat elektřinu? Tento jev vyplývá ze skutečnosti, že dochází k nerovnoměrnému zahřátí zemské atmosféry, struktura povrchu planety je nepravidelná a také proto, že se otáčí.
Tím, že se kloub může nastavit přesně na potřebný úhel (spád střechy), zajišťuje, aby rotační hlavice byla vždy vodorovně. Cílem této bakalářské práce je popsat vývoj parních turbín, základní části parní turbíny a její typy. V teoretické části je popsána historie parní turbíny ve světě a České republice, dále princip parní turbíny , popis součástí v parní turbíně a různá zapojení parní turbíny. Turbíny lze rozdělit podle principu fungování na odporové a vztlakové.
Odporové turbíny (drag turbine) jsou z historického hlediska starší. Jejich princip je jednodušší a dosahují nižší účinnosti než turbíny vztlakové, proto jsou v dnešní době málo používané. Využívá se principu rozdílu sil působících na.
Jedná se o přetlakovou turbínu. Má dvě varianty podle uložení hřídele a to vertikální a horizontální. Používají se především pro produkci elektrické energie. Pro zvýšení účinnosti bývají obvykle velké parní turbíny rozděleny na několik stupňů, dílů – vysokotlaký a nízkotlaký, případně i středotlaké stupně.
Francisovy turbíny dnes patří mezi nejpoužívanější. Mezi nimi může být i regenerátor páry, který znovu ohřeje expanzí zchladlou páru, čímž zvětší (za cenu dodání relativně malé energie) její objem. V ostatních případech je ekonomicky výhodnější použít levnější turbíny s jednoduchou regulací např. Semi-Kaplan, vrtulové S- turbíny a pod.
Stroj je (stejně jako většina rychloběžných strojů) citlivý na dodržení přesného spádu, otáček a správně seřízené regulační vazby mezi rozváděčem (RK) a oběžným. Kaplanovy přímoproudé turbíny mají spoustu modifikací, a já jsem se rozhodl zde popsat jednu z nich. V dalším bodě bude uveden princip parní turbíny. Poté bude následovat popis základních druhů parních turbín a parametrů pro bilancování a provoz parních. Zrod a popis prvních německých proudových motorů Eduard Dokoupil.
Nepříjemným překvapením je individualizace téměř všech zařízení. Vše se dělá pouze pro jedno auto, v jediné kopii. Takže cena instalace turbíny bude alespoň báječná (ze 1tisíc rublů, pokud je to VAZ). Nakonec je zřejmé, že motor nebyl jako všechny tyto.
Turbíny s lehkým oběžným kolem vystačí se dvěma ložisky. Více namáhané turbíny musí mít navíc ještě zadní opěrné ložisko, které podpírá hřídel až v koleni savky (tak jak je to znázorněno na obrázku). Toto ložisko je kluzné a bývá schopné zachytit i axiální sílu.
Maže se dlouhým potrubím ze speciální. Pracovním prvkem turbín je oběžné kolo, ve kterém je u rovnotlaké turbíny využívána kinetická energie, v případě přetlakové turbíny z části i tlaková energie vody.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.