úterý 25. června 2019

Klimatizace v autě princip

V teplých oblastech klimatizace představují v odběrových špičkách až celkové spotřeby elektřiny. Lidem, kteří si klimatizace nemohou dovolit, klimatizace zhoršují. Možná jste se již někdy zamýšleli, jak taková klimatizace v automobilu vlastně funguje, asi není překvapením, že princip funkce je stejný jako kdekoliv jinde.


V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Systém klimatizace v automobilu je uzavřený okruh, který funguje na principu výměny tepla.

Jako médium pro přenos tepla se používá freon – náplň R134A. Základní princip , tedy ochlazování vzduchu v kabině vozu, je pro obě klimatizace stejný. Přiváděný vzduch může být čerstvý z okolí vozu, nebo může být ochlazován vzduch z kabiny (při zapnuté recirkulaci). Chladicím médiem klimatizace v automobilech je plyn.


Mechanická klimatizace pouze zabezpečuje přísun studeného vzduchu. Teplotu v autě si mechanicky regulují cestující. Studený vzduch v autě může být přiváděn zvenčí, nebo přímo z kabiny, kde se ochlazuje prostřednictvím recirkulace.


Princip ochlazování formou klimatizace.

Základem obou forem klimatizace je speciální plyn. Jaký typ alternativního pohonu auta byste si vybrali? Můžu mít na autě pneu od dvou značek? Proč se říká pedálu v autě plyn, když auto není na plyn, ale na benzin či naftu?


Jak správně používat klimatizaci v automobilu? Věděli jste, že klimatizace je účinná pro rychlejší rozmrazení čelního skla v případě, že je motor studený a také pomáhá při odmlžení skel? Ty se nazývají komprese, kondenzace a vypařování. V první fázi jsou páry chladicí kapaliny vehnány do kompresoru, kde jsou následně stlačeny. Jejich stlačením dochází k prudkému nárůstu teploty.


Přebytečné teplo je odváděno ventilátorem do venkovního prostoru. Jak tedy systém klimatizace funguje? Klimatizace má zásadní vliv na pohodlí a bezpečnost jízdy. Naše informační video vám to osvětlí.


Zdravím, rád bych tady trochu rozvinul téma klimatizace , a to především, zda se vyplatí investovat do automatický, nebo stačí manuální. Jelikož mám auto staré let, kde je manuální klima, určitě se její funkčnost za ty roky u nových aut zlepšila. V zimě nemám problém být v autě v triku, manuální klima spolehlivě ohřeje interiér, navíc absolutně.

Vzduch je buď zvenku čerstvý, nebo je ochlazován (při zapnuté recirkulaci) vzduch z kabiny pro cestující. Viz také: Jak si vyrobit vůni v autě vlastním rukama. Během ručního nastavení je řidič nucen pravidelně se rozptýlit nastavovacími parametry. V některých případech to způsobuje určité nevýhody pro motoristy.


Moderní modely automobilů jsou vybaveny automatickým ovládáním klimatizace. Zápach z klimatizace v autě je ukazatelem zanedbávání jejího čištění. Nevyčištěná klimatizace je ideálním místem pro růst bakterií a plísní. Odborníci proto doporučují aspoň dvakrát ročně klimatizaci vyčistit a vydezinfikovat.


V první řadě je potřeba si uvědomit, že klimatizace chlad nevyrábí, pouze předává teplo z jednoho prostředí do druhého. Doporučuje se alespoň jednou za dva týdny na několik málo minut. Využívá vlastností chladícího média, které v závislosti na tlaku a teplotě přechází mezi kapalnou a plynnou fází.


Servis a opravy autoklimatizace. Mezi nejčastější závady klimatizací v automobilech patří úniky chladícího média z okruhu klimatizace. Snaha výrobců automobilů o maximální snížení výrobních nákladů k tomu jen přispívá. Zatímco v letních parnech běží často klimatizace auta naplno, v zimě je její použití diskutabilní.


Ti, co mají manuální verzi, klimatizaci (či přesněji její kompresor), vyřadí z činnosti prostým zmáčknutím tlačítka „econ“ nebo prostě nezmáčknou „AC“, případně ovladač se symbolem sněhové vločky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky